söndag 15 augusti 2010

Söndag, vilodagen

På den sjunde dagen vilade Gud, är den klart bästa passagen i hela bibeln. Den har gett fog för ett påbud, om att man på söndagar inte får arbeta. Att man ska vila. Och vila, det gör jag så gärna. Är förövrigt fortfarande mör. Det kommer inte heller bli någon alkohol på ett bra tag nu.

Tänkte strax kolla på The Hitcher, har faktiskt inte sett den och skäms lite för detta. Den har onekligen lite kultstatus, inte minst pga Rutger Hauers välrenommerade prestation. Nåja.

2 kommentarer:

  1. Haha, den är svinbra! Att den som skrev bibeln tilldelade gud ett mänskligt attribut - trötthet... Han är allsmäktig, han "hör" och "ser" och "finns med" Alla_Hela_Tiden. Det blir han givetvis inte"trött" av. Han är ju gud.

    Men att skapa jorden på sex dagar blev ju uppenbarligen lite mycket för honom. Då behövde han vila och lägligt nog blev detta till en vilodag för oss människor. Varje vecka.

    Lägligt och utspekulerat, som mycket annat i bibeln, men även fullt med luckor som man lätt kan se om man inte är helt... Pantad. There, I said it. :p

    SvaraRadera
  2. Alltså, det är så uppenbart att konceptet "Gud" är konstruerad av människan. Så uppenbart att det är pinsamt, och obegripligt, att miljontals människor tror att det är tvärtom.

    Men jag gillar att man får vila på söndagar. På söndagar gör jag aldrig något speciellt, helst av allt ligger jag och drar mig i sängen halva dagen. Sedan flyttar jag mig och spenderar den andra halvan i soffan. :)

    SvaraRadera